آزمایش قند خون تنفسی

 14 ژانویه 2015- ابزار سنجش تنفسی قند خون"breathalyzer" برای نظارت برمقدار قند خون به جای روش متداول گرفتن خون از انگشت، برای افراد مبتلا به دیابت در راه تولید است.

این دستگاه حاصل همکاری شرکت کاربردی Nanodetectorsبا (مسئولیت محدود) و شرکت فن آوری Middlesex-basedو مرکز فرآیند نوآوری(CPI)در Teessideاست. کار طراحی و چاپ این سنسور جدید گلوکز که به تولید breathalyzerخواهد انجامید، آغاز شده است. این سنسور قادر است ترکیبات آلی فرار (VOCیا مواد شیمیایی که دارای فشار بخار بالایی در دمای اتاق هستند) را در هوای بازدم انسان اندازه گیری نماید.

در مطالعه ای که در سال 2014 توسط دکترwalton  و همکارانش  انجام گردید، نشان داده شد که هوای بازدم افراد مبتلا به دیابت دارای بوی متفاوتی نسبت به افراد غیردیابتی است و بنابراین ممکن است  بتوان از آن برای تجزیه  و تحلیل تنفسی به منظور نظارت بر غلظت قندخون استفاده کرد.

 اندازه گیری مقدار قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 وهمچنین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که درمعرض خطر هیپوگلایسمی هستند، ضروری است. اکثر افراد دیابتی برای اندازه گیری قندخون خود مجبور به سوراخ نمودن نوک انگشتانشان هستند که می تواند بخصوص برای بیماران جوانتر و کودکان دردناک و ناخوشایند باشد.

 درحال حاضرهیچ دستگاهی که بتواند تست تنفسی دستی را بصورت غیر تهاجمی انجام دهد، با یک قیمت  مناسب و در حجم انبوه در بازار وجود ندارد اما تولید این دستگاه ، وضعیت را تغییر خواهد داد.

 دکتر Higgsمدیر عامل شرکت کاربردی نانودتکتور میگوید: این ابزار، روشی غیر تهاجمی و آسان را در مقایسه با روش خونگیری از نوک انگشتان با دقت و اطمینان بالایی ارائه می دهد و می تواند برای استفاده در برنامه های کاربردی بالینی جدید استفاده شود.

به گفته ی مدیر تجاری CPI، آقای جانستون: تولید سنسورهای گلوکز بطریق چاپ، امکان تولید انبوهی از این سنسورها را با قیمتی بسیار پایین امکان پذیر می کند. قیمت ارزان و قابل چاپ بودن سنسورهای گلوکز، این ابزار را به یک دستگاه چند منظوره و سازگار با محیط زیست برای مدیریت روزانه ی دیابت تبدیل می کند.

دکتر Higgsمی گوید: این سنسور بعد از تنظیمات دقیق و هماهنگ  شدن با نقاط تشخیصی درمراقبتهای دیابت، به بازار عرضه خواهد شد و با ارائه ی مراقبتهای بهداشتی کارآمدتر به بهبود نتایج مراقبتهای بیماران کمک خواهد کرد. هنوز در مورد زمان قطعی عرضه ی آن به بازار  صحبتی نشده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/development-of-breathalyser-test-to-monitor-blood-glucose-levels-begins-98231296.html